Tuesday, November 21, 2006

eBay.com.my - Di mana untuk bermula?


Di sinilah tempat saya bermula, dengan melelong!!! Lelong!!! Lelong!!! .

Di sinilah tempat saya mengenali dunia perniagaan internet. Kini sudah hampir setahun saya menjalankan perniagaan saya di eBay. Setakat ini, sambutan yang saya terima amatlah menggalakkan. Terima kasih eBay kerana menyediakan tempat untuk saya menambah pendapatan dan menjana idea perniagaan baru.


Anda juga boleh mula berniaga di sana seperti saya. Apa yang anda harus buat untuk mula menjadikan eBay sebagai satu sumber untuk menambah pendapatan anda. Sekiranya anda mempunyai produk yang ingin di jual, anda bolehlah mendaftar dan seterusnya mulakan perniagaan anda di sana.

Di sini saya sertakan sedikit panduan untuk anda yang berminat untuk mula menjana pendapatan melaui ebay.com.my (eBay Malaysia).

  1. Mulakan dengan proses pendaftaran. Anda boleh mendaftar di http://www.ebay.com.my
  2. Setelah anda mendaftar, anda boleh melihat barangan yang dijual di sana (untuk mempelajari cara dan teknik jualan yang dilakukan)
  3. Anda boleh mencuba membeli sesuatu produk (untuk mempelajari proses pembelian, pembayaran, penerimaan, penghantaran dan proses komunikasi). Saya nasihatkan agar anda mencuba membeli sesuatu barang yang murah dahulu dan dari penjual yang mempunyai feedback @ rating yang banyak (untuk memastikan anda tidak tertipu, maklumlah orang baru). Sebagai contoh anda boleh melawat gedung eBay saya untuk mendapatkan pelbagai barangan dengan harga yang murah (ebook). klik di sini untuk ke gedung eBay saya
  4. Setelah anda membuat pembayaran, tunggu untuk mendapatkan barangan anda. Setelah mendapat barangan anda, anda bolehlah menulis feedback untuk penjual tersebut. Pihak penjual juga akan berbuat demikian. Ini akan meningkatkan rating anda (ikut warna bintang) Ianya penting untuk membina kredibiliti anda di eBay.
  5. Setelah anda faham selok belok perniagaan di eBay, maka anda bolehlah memulakan sejarah baru dalam hidup anda dengan menjual di eBay. Gunakan teknik dan taktik yang anda lihat dan pelajari semasa anda melihat barang-barang yang diiklnkan oleh penjual.
  6. Kesabaran amatlah penting apabila anda berniaga di eBay. Jangan mudah mengalah sekiranya barang yang anda iklankan tidak dapat menarik sebarang jualan. KAJI kelemahan anda dan perbaiki. Dengan kesabaran, kejayan pasti milik anda.

Setakat ini sahaja tips yang dapat saya berikan buat kali ini. Saya akan menulis lagi mengenai eBay di artikel yang akan datang. Terima kasih atas sokongan anda terhadap laman ini. Teruskan menyokong saya untuk mendapatkan panduan perniagaan internet secara percuma dan anda dapat mengikuti perkembangan perniagaan saya.

1 comment:

Anonymous said...

saya sudah mendaftar saya ingin menjadi affiliate e bay macamana ?