Sunday, June 11, 2006

Diari Realiti seorang usahawan internet Malaysia



Thank you for visiting my blog. Actually this blog is for the internet business guide. I will share with you how to earn money at home. You can make a part time job as internet business entrepreneur. Get a useful tips and knowledge about internet marketing from this site.


80% of this site using a Bahasa Melayu because this site is for malaysian who want to change their live.

Guide to internet Home Based Business. Get a great tips how to be the next internet millionaire. Get a knowledge about internet business from here... Work from home, and you can make real money!!!


Sebelum saya melangkah lebih jauh lagi, saya ingin memperkenalkan diri saya. Saya merupakan seorang pekerja sepenuh masa (di sektor kewangan), telah berkahwin dan mempuyai seorang cahaya mata. Setelah 10 tahun berkidmat disektor kewangan, saya rasa peluang saya untuk maju kehadapan dan naik pangkat bukanlah sesuatu yang mudah. Dengan saingan dan bilangan pekerja yang terlalu ramai, industri kewangan kini bukanlah seperti industri kewangan dahulu. Jadi saya haruslah berusaha dengan cara lain untuk memajukan diri sendiri dan keluarga saya.

Untuk pengetahuan anda semua, sebelum saya mula menceburkan diri dalam dunia perniagaan online ini, saya telahpun mula berniaga secara konvensional. Oleh kerana saya bercita-cita untuk menjadi usahawan berjaya suatu hari nanti, maka saya mula menceburkan perniagaan secara sampingan.

Saya telahpun menyertai sebuah syarikat MLM, tetapi malangnya, bidang itu bukan untuk saya. Saya cuma bertahan selama 3 bulan sahaja. Saya juga pernah menjual produk Single Level Marketing seperti menjual pinggan mangkuk, cadar, kasut dan sebagainya. Untung? Adalah sedikit, Cuma saya tidak dapat bertahan lama kersna sukar untuk mendapatkan belian ulangan. Kerenah pembeli yang rata-ratanya rakan-rakan yang suka ambil barang dulu dan bayar hingga 5 atau 6 kali kemudian membuatkan saya tidak dapat menguruskan perniagaan ini dengan baik. Ini kerana saya tidak mempunyai modal pusingan yang besar.



Dewasa ini, kita boleh lihat ramai usahawan usahawan muda terutama golongan bumiputera berjaya di dalam perniagaan online ini. Saya amat teruja sekali dengan kejayaan anak muda seperti Dr Irfan Khairi. Setelah mendapatkan sebuah buku Rahsia Jutawan Internet Terbongkar, bermulalah satu dimensi baru dalam hidup saya. Saya bertekad untuk berjaya seperti beliau. Semangat saya semakinm berkobar-kobar untuk berniaga di internet pula.

Tetapi ada halangan yang amat besar untuk saya meneruskan hajat saya. Halangan pertama ialah, saya tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam mengenai intenet. Percayakah anda bahawa saya langsung tidak tahu untuk menggunakan kemudahan seperti chat yang menjadi kegilaan remaja masa kini? Apa yang saya tahu adalah membaca email, melayari internet untuk mencari maklumat tertentu dan mencari sedikit hiburan.

Jadi bagaimana untuk memulakan perniagaan di internet ini? Halangan seterusnya ialah, saya tidak mempunyai kemudahan internet di rumah saya. Saya hanya menggunakan internet di kafe siber sahaja. Ini tentu menyukarkan saya. Nak masukkan internet di rumah, modal kurang mengizinkan, jadi terpaksalah bermula dengan menggunakan kemudahan internet di kafe siber sahaja.


Bosan dengan perniagaan konvensional, saya beralih pula pada bidang internet pula. Adik ipar saya telahpun memperkenalkan saya dengan program autosurf. Memang menarik, saya lihat adik ipar saya boleh hidup senang dengan hanya menjalankan program autosurf ini. Seorang sahabat baik saya juga ada menjalankan program ini dan beliau memperolehi sehingga RM5 ribu sebulan. Lantas saya pun menyertai program ini. Saya mula berangan-angan untuk menjadi senang dengan program ini sahaja. Malangnya, belumpun sempat mengecapi hasilnya, syarikat itu telahpun menutup operasinya, melepas….(Nasib baik saya melabur tak banyak). Tetapi ada hikmahnya saya menyertai program ini, kerana sewaktu membiarkan komputer saya melakukan navigasi automatik, saya melayari internet, saja suka-suka. Saya dapat pengajaran yang amat berharga dari pengalaman ini. Tiada cara mudah untuk menjadi senang selain dari usaha. Ternyata sekali bahawa cara yang paling mudah untuk membuat wang adalah dengan menipu orang lain, dan yang menjadi mangsa penipuan adalah saya, orang yang rakus dan tamak, mahu senang dengan cara yang mudah. Saya tidak akan membuat sebarang pelaburan melalui sebarang program seperti ini lagi. Cara yang paling bagus untuk berjaya dalam arena perniagaan online ini adalah dengan berniaga, bukan melabur….


Saya kemudiannya terjumpa satu website lelong yang begitu menarik minat saya iaitu eBay. Pada mulanya saya hanya membeli barangan sahaja di situ. Lantas saya terfikir, mengapa tidak saya menjual untuk mendapatkan keuntungan di sana? Oleh kerana saya mempunyai minat mengumpul wang kertas dan syiling lama atau antarabangsa, saya sudah mempunyai barangan untuk didagangkan. Maka bermulalah kerjaya baru saya sebagai pedagang di eBay pada penghujung tahun 2005. Barang pertama yang berjaya dijual adalah sekepuing duit syiling antik. Saya amat gembira. Saya kemudian mengorak langkah dengan membeli hak menjual semula ebook di internet, dan saya jualkannya di eBay. Saya mula menjana pendapatan secara online di internet. Alhamdulillah, bertambah pendapatan saya, lepaslah untuk membayar bil. Mungkin saya akan menambah lagi buku-buku untuk dijual dan mungkin juga akan cuba menjual produk lain pula. Anda boleh lawati salah satu gedung saya gedung saya di eBay di http://www.ebay.com.my/listResults?browse=0&SellerId=mjkhir



Saya masih belum puas lagi. Saya cari lagi bidang perniagaan baru di internet yang boleh menjana pendapatan untuk saya, tanpa memerlukan website sendiri. Buat masa ini saya belum bersedia untuk mendirikan website sendiri memandangkan saya belum mempunyai produk yang mampu meletup di pasaran. Saya juga tidak mempunyai kepakaran untuk mendirikan laman web dan juga kurang mahir mengenai selok belok perniagaan internet. Saya terfikir pula tentang program affiliate. Sejak akhir-akhir ini program affiliate ini mendapat sambutan bagai pisang goreng panas di internet. Boleh dikatakan setiap usahawan internet yang menjual produk mereka menawarkan program ini. Di negara kita sendiri, kita boleh lihat banyak program affiliate diwujudkan. Tidak kurang juga mereka yang hidup mewah dengan hanya menjadi peserta affiliate. Jadi saya rasa ingin mencuba untuk menjadi salah seorang peserta affiliate yang berjaya.



Sebelum melangkahkan kaki ke dunia affliate ini, saya membuat perancangan rapi dengan membaca banyak artikel dan ebook berkaitan affiliate ini. Ada yang ditulis oleh orang kita, anak tempatan yang telah berjaya di persada perniagaan internet, dan anda yang ditulis oelh mereka di luar negara. Semakin banyak yang saya baca, saya semakin teruja untuk mendekatinya. Ilmu, sedikit sebanyak sudah ada cuma tibalah masanya untuk dipraktikkan sahaja. Saya mengambil sedikit masa untuk membuat penyelidikan terlebih dahulu sebelum saya menceburkan diri dalam bidang ini.



Setakat ini sahaja sesi suai kenal kita hari ini. Saya harap blog ini dapat memberi manfaat kepada semua yang sudi mengunjungi blog ini. Bagi anda yang membaca blog ini, anda boleh memberi komen dan pandangan anda mengenai blog ini.



Nantikan topik yang akan datang saya akan menceritakan mengenai pengalaman saya menyertai program affiliate ini. Bolehlah jika di ibaratkan kisah ini bagai sebuah diari realiti (macam Akademi Fantasia lah pulak, cuma tak ada afundi aje). Diari Realiti berjudul Perjalanan seorang pendekar menuju puncak kejayaan. Adakah saya akan berjaya atau akan gagal di dalam pencarian saya. Jangan lupa, ikuti kisah saya dari semasa kesemasa. Sila datang lagi untuk mengetahui kisah selanjutnya….
Good luck in your internet home based business and I hope you will come again ti get a tips from me...


Are you tired working for somebody in this age of downsizing and outsourcing? Until recently it was very difficult to start a profitable business from home. Most home-based businesses had limited earning potential and required the owners to make vast investments in inventory, resources and time with little hope of any return. We’ve strived to solve this problem. E-cv.com provides a 100% turnkey home-based internet business opportunity. You can start your own career services company for less than $1000 and make a lot of money while help others find new fulfilling careers.
Bye.
This is one area where it is not advisable to opt for free hosting.
The goal is to drive targeted traffic to your website and if you are on a budget this just may take longer than someone who has money to purchase targeted leads. But, the upside is you will gain a great deal of knowledge as well as achieve huge personal success if you learn the methods that drive free targeted traffic to your site.
These are some of the highly effective Internet marketing methods that you can start working on immediately to drive targeted traffic to your Internet home business website and create Internet income.
Relevant Keyword Selection
This is where you start building the foundation of your business and you need to ascertain what keywords or keyword phrases people will type into the search engines to find your website. You can search for free keyword selector tools on the internet to help you with this, for example you could use the
Google AdWords keyword tool (https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal) or the Overture keyword selector tool (http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/) or the free version of Wordtracker (http://www.wordtracker.com/) or a combination of all three.
SEO - Search Engine Optimization
Having selected the keywords you are going to use then you need to optimize your website for those keywords. Free software is available on the internet to help you optimize your website, for example WebCEO can be downloaded free at
http://www.webceo.com/download/. Having optimized your website, it is a good idea to open a Google Webmasters account for free, create a sitemap and submit it to Google. Keep your sitemap up to date and submit a new sitemap whenever you make changes to your website. Start submitting your website to the search engines and it is advisable to submit to the major search engines manually.
Blog Posting, Tagging and Pinging
By posting on your blog at least once a day and hyperlinking your keyword into the post so that it points back to your website will build backlinks to your website that will help you rank higher in the search engine results. Your goal is to continually build backlinks to your website. Remember to tag your posts and then ping your blog to announce to the blogging community that you have just added a new post. Do not ping your blog if you have not made a new post as this will be regarded as spamming. There are many free pinging services available on the Internet. By adding your Blog RSS url to your My Yahoo account will ensure the indexing of the links on your blog posts in Yahoo.
Forum Posting and Participation
You can use forums for not only advertising your internet home business, but also for gaining a tremendous amount of knowledge and assistance. Set up your signature with your keyword linked to your website and this will give you free advertising as well as adding backlinks to your site. Get involved in the forum discussions and constructively post and contribute three to five times a day.
Article Writing and Marketing
This is another very effective method of building backlinks to your site and achieving high positions in the search engine results. If you are not sure what topics to write about, start off by writing articles about everything you are learning on a daily basis. If you write one or two articles every week and distribute them to as many article directories as possible you will see your website rise in the rankings. It is advisable to write articles based on the theme of your website and use the keywords you have selected and hyperlink the keyword to your url in the author resource box. You may at a later stage want to spend a portion of your budget to purchase an Article Submitter or pay to have your articles distributed. If you search on the Internet for Article Directories you will find many directories to submit your articles to.
Web Directories
Search the Internet for seo friendly directories and start submitting your website to them, try and submit to five directories a day.
Finally
By getting involved in learning these free highly effective methods of driving targeted traffic to your website, you will not only create Internet income but you will automatically find that your skills improve and you will start getting involved in the more technical methods of Internet marketing such as RSS, Social Bookmarking, etc., which will take your Internet home business to the next level.

No comments: